Eerder heeft Frank van Langen op managementsite.nl geschreven over de visie van Prahalad. Aan de ene kant, zo stelt hij, moeten bedrijven breed samenwerken met andere bedrijven (R=G); aan de andere kant, de klantkant, gaat het om een unieke ervaring van de individuele klant (N=1). Juist omdat de waarde voor de klant uitgaat van een betekenisvolle en unieke ervaring, een interactie binnen de sociale context van de klant, is hier sprake van cocreatie van die waarde.
Handvatten bij cocreatie
- Blijf dicht op de core-business en definieer een klantgerichte doelstelling.
- Ga partnerverbanden aan met complementerende bedrijven en instellingen voor de ontwikkeling van ideeën, kennis, producten, enz.
- Benader de klant als partner.
- Identificeer daadwerkelijke klantbehoeften en voer directe gesprekken met klanten en partners.
- Wees duidelijk over de eventuele risico’s en rendementen naar klanten en partners.
Lees de column van Frank de Langen op managementsite.nl