Empowerment en tips voor gespreksvoering

Hoe stopt een leidinggevende met het uitzenden van signalen die ongewenste effecten veroorzaken. In het geval van negatieve boodschappen leidt dit immers vaak tot terugtrekgedrag of (felle) ontkenning van een verbeterpunt. De reden om zich te verbeteren wordt terzijde geschoven en niet (h)erkend, omdat de medewerkers zich niet (h)erkend voelt in zijn talent.

Kortom: hoe doorbreek je een alibicultuur en genereer je een cultuur waarin je en het maximale uit medewerkers haalt en een grotere betrokkeneheid genereert? Door positief te bekrachtigen; liever nog, door de medewerker zichzelf positief te laten bekrachtigen. Een medewerker die gelooft in zichzelf zal eerder geneigd zijn om stappen voorwaarts te zetten. Een medewerker die positieve bekrachtiging door de leider opzij schijft, blijft volharden in … euh … bijvoorbeeld het neersabelen van zichzelf.

Lees het artikel van Paola Pisu op expeditieduurzaam.nl

Dit bericht is geplaatst in TeamNieuws. Bookmark de permalink.