Begrijp de complexiteit: de Schoolgyroscoop als hulpmiddel!

Gyroscoop draaiend

Dries Oosterhof en Gerard Grommers hebben speciaal voor teams in het onderwijs een driedimensionaal model (door-)ontwikkeld om hen te helpen grip te krijgen op hun vaak als complex ervaren werkelijkheid. Zij laten hierin de lezer met deze meer dimensionaliteit kennismaken door middel van een ruimtelijke manier van kijken naar onderwijsorganisaties en hun teams.

Deze andere manier van kijken kan helpen om eigen waarnemingen te nuanceren, de juiste woorden te vinden, vooroordelen en vooringenomenheden te ontkrachten, verbanden zichtbaar te maken en vanuit een hogere positie naar de eigen vraagstukken te kijken en adequate oplossingsrichtingen te vinden. Zij noemen deze waarnemingsstijl de Gyroscopische Blik en het instrument om je die blik aan te leren de SchoolGyroscoop.

Hier de link naar het artikel in ‘De Nieuwe Meso’ (het vakblad voor schoolleiders en –bestuurders) van juni 2016: ‘De SchoolGyroscoop als hulpmiddel’

Aansluitend hebben zij tevens de Werkplaats ‘Teams in Contact’ ontwikkeld, waarin deelnemers in een dagdeel een gedegen introductie krijgen in gyroscopisch kijken, praten en handelen. Een nadere beschrijving over inhoud, locatie, data, kosten en de inschrijvingsmogelijkheden wordt beschreven in het bijgevoegde ‘Uitnodiging Werkplaats’. Tevens bestaat de mogelijkheid om deze Werkplaats ‘in-company’ aan te bieden.